tirsdag 9. desember 2008

JULEBRØD OG JULEGAVER

ANKELSOKK
Munti trenger bare en tråd for å ha det morsomt.
Den tråden satt tilfeldigvis fast i sokken som akkurat er ferdig strikket. Eller kanskje sjekker han garnet , det kan se forskjellig ut.
Akkurat når æ strikker er Munti veldig hjelpsom, egentlig hele tiden, bare æ sitter...ved dataen f.eks.






AMBROSIUSBRØD
Eller julebrød om du vil, har faktisk testa de.... tror nok at det ikke er så lang holdbarhets dato på disse her , av div. årsaker...ihvertfalll når gjengen samles rundt matbordet til jul.
Så åtte brød til må nok bakes.
Ser at noen legger ut div. oppskrifter, så derfor gjør æ også det om du ville ha.

AMBROSIUS BRØD
1 l. melk
2 kaffekp.sukker
150 gr. margarin
200 gr. rosiner
2 pk. gjær
2-3 egg
2 ts. kardemomme
1,5 kg. hvetemel

Kok opp melk , sukker ,marg. og rosiner.
Avkjøles til 37 gr. tilsett gjær og egg,
så melet tilslutt.
Deigen heves som vanlig gjærdeig.
Tøm deigen på bakebordet, knas sammen
og deles i åtte emner.
Trilles til runde store boller , på mine plater
er det plass til tre om gangen.
Heves og pensles med egg før steking.
Stekes på nederste rille v/200gr. 15-20 min.
Avkjøles på rist.

Lykke til og kos deg!

6 kommentarer:

Timotei sa...

Det ser faktisk ut som pusen sjekker ut garnkvaliteten ja! Fine brød du har baka. Jeg skal prøve å få unna litt gjærbakst i helga.Rundstykker og horn må jeg i alle fall ha.

Anonym sa...

Bake ka e d..?? Æ ser på den ene hærlie baksten ætter den andre hær hos dæ Turid og tænke: gu han Per e heldi..!!;o)
Julebaksten i Øksfjord lar vente på sæ. Som vanli...Men jul blir d lell i stova. Klæm

Turid sa...

Å... for en skjønn pus!!! Nydelig.
Ja de sokkene var også flotte då..for ikke å snakke om baksten din. Man får nesten vann i munnen.

Klem fra Turid ;)

Marie sa...

Koseleg bilde av katten som leikar med tråden. Fin sokk forresten :)
Ambrosiabrød baka eg alltid til jul før, men eg har redusert litt på bakinga dei siste åra.

Klem

Som dagene går sa...

Kjenner den gode lukta av fersk gjærbakst.umm...Ser at det blir tid til å strikke litt også. Snakkes

Brit. (lille meg) sa...

Nam nam! Disse både ser gode ut, og det høres ut som de smaker godt også!
Jeg har også bakt julebrød i dag, men det var før jeg så din oppskrift. Men den ligner litt. Men jeg koker ikke opp melka og avkjøler den, bare varmer den til passe temperatur... Og ikke har jeg rosinene sammen med melka, heller. Men ellers virker det å være mye likt.

Koselig pusekatt du har!
Kos deg videre i førjulstida!