søndag 27. april 2008

SÅ MASSE SNE OG GODT SKIFØRE

BOG VARDEN I DET FJERNE

















I bakgrunnen kneiser Støltind stolt i det flotte solskinnet.
Denne varde turen var æ på for ca tre uker siden.
Iløpet av disse ukene har vi hatt ei uke med et enormt snefall.

Dette blir nå vel de siste ski bildene for denne sesongen, tror æ........
Om det ikke skulle bli skitur i midnatt sol , da må æ få lov å dele det med dåkker....?

BOG VARDEN, Æ FREMST


Selvutløser på kamera er bra lurt, når en er alene på tur..... ja , ja helt alene er æ jo ikke, Akita er jo der, men ho er ikke no særlig til å ta bilde........
















SER NESTEN TIL OL BYEN
Flott utsikt , langt inni i Troms fylke faktisk, ser nesten OL arenaen.....
Dette er henholdsvis Arnøya og Fuggeløya ytterst.
















PÅ REINFJELLET

Så er det gått noen dager, å neste varde står for tur. Den heter Sandlandsvarden.
Begge disse vardene er bygd på 1800 tallet engang.

Har spurt mæ litt for hos de eldre, men ingen kan noe historie om disse,
annet enn at kart verket bruker de.
Om du klikker på bildet vil du se varden, ikke så langt igjen........


 
















SANDLANDSVARDEN
Så var vi fremme, synes det er litt skummelt her, to meter foran varden er det digre hengeskavler, viser bildet av de tatt nedenifra litt senere.

I påska ifjor var det en som gikk gjennom skavelen her. Han var ikke så redd som æ, gikk for langt utpå kanten å rasa gjennom, til kameratenes forskrekkelse. Til tross for at han løste ut sneras kom han fra det med en brukket ankel, nå vet han nok hvor kanten er........



















EN LITEN MINNEVARDE

På tur ned fra varden treffer æ på en liten varde. Denne tror æ er bygd til minne om en som døde her 1.mai for snart tretti år siden. Da var det å mye sne , han var å på ski tur i det fine vår været.

Flott rennetur ned her, men ikke denne gangen , det er hard fokk sne med små skavler... noe utfor kjører er ikke æ...



















HURTIGRUTA OVER LOPPHAVET

Stille på Lopphavet denne dagen.

Flott utsikt, æ pakker vekk kameraet å renner videre.



















HENGSKAVLER

Dette bildet ble tatt opppe ved varden. Skavlene henger langs hele fjellkanten.

Så var fjell turen over.






















HENGSKAVLER OG RAS

Dette er skavlene sett nedenfra.

Har gått mye ras denne siste uka, stengte veier osv.

Her ramla han ned han som var modigere enn æ...











 












MC SESONGEN ÅPNET

En kompis av "tenåringen" kom for å vise frem denne" doningen". Mor var selvfølgelig ikke langt unna med kameraet , så øyeblikket ble foreviget.

Dette bildet er spesielt til Gawo, som deler så mange flotte turbilder med oss , tatt fra MC turer bla.

Avslutter med dette bildet idag. Kjempelangt innlegg denne gangen,
men æ hadde sååå mange turbilda æ bare måtte dele med dåkker før skisesongen er over.
Takk for at du ble med ! Blir glad om du som er innom legger igjen noen ord til mæ, det er så koooselig atte.........














8 kommentarer:

GAWO sa...

xgpieHei. Jeg iler inn til deg og jippi sier nå jeg. Her er en drøss med fine turbilder av vakker natur. Og i tillegg et morsomt bilde servert med tanke på meg. Snille deg, dette var morsomt. Jeg liker godt å se snøbilder og jeg skulle gjerne ha vært med deg på den skiturer. Og så tror jeg at jeg hadde stukket av med litt av den gode sjokoladen. Min farvoritt!! Du må stikke innom Anemone - ja du finner henne på min blogg - hun elsker varder og de fine som du har her MÅ hun få se. Ha en god uke der oppe i nord. Våren er sendt oppover til deg nå. :-)

Anne sa...

Å jøsses og jøsses. En sånn tur sier ikke denne damen nei til !!

Ser hvem som har sladret om nin galskap og forhekselse av varder også :-)))
I grunn ganske så flott det, så fikk jeg sett noen fler, for de er nå bra vakre der de står da. Har vært fasinert av disse skulpturene, historiene og byggverkene helt siden jeg var lita jente jeg, og det begynner snart 40 år siden jeg var lita og stabba på tur :-( Men en får ta alderen som den kommer, bare en for holde seg frisk og gå på vardeturer så...

Flott blogg du har, hit vil jeg komme tilbake. Kost meg med hvetebakst har jeg også gjort her inne, men kjenner jeg blir sulten nå...

Fin fin uke til deg og takk for titten. Håper du ser innom meg igjen også, velkommen skal du være i min gale verden i alle fall.

FO - 2 sa...

Flotte bilder fra en vakker natur! :)
Og du, ja jeg blir gjerne med på skitur i midnattsol, om du tar meg med. :)
God uke til deg!

Anonym sa...

Hei turid. Ut på tur, aldri sur, det er DEG, det! Nå har jeg også vært på tur......kombinert blogg og garntur, helt toppers. Mer om det finner du hos meg, vet du!!

[morgrethe] sa...

Hallo Turid..... jeg lever! Jeg har bare hatt en utrolig lang bloggtørke. Men nå koser jeg meg igjen. Har vært på flere turer her, både på fjell og til havs.

Tenk å sitte ved panoramavinduet og strikke hele dagen! Sukk.... det hadde vært noe det.

Men skituren din, den var bra flott den også.

Ha ei fin uke...jeg drar til Edinburgh til helga.

Marita sa...

Du verden så sprek du e! Imponerer stadig med både utflukter og fine bilder. Mangler det noen bilder i innlegget? Virker sånn på midten, eller er det bare hos meg?

Marianne sa...

Sikke en tur og sikke en natur. Det er meget svært at forestille sig når man sidder her i København 17 grader og sol :-)

Brit. (lille meg) sa...

Så flotte bilder, Turid!
Nei, vi kan nesten ikke synes synd på deg, når du har et så herlig landskap!
Virkelige blinskskudd!
Takk for at du deler det med oss...
Ha en god dag!