mandag 9. mars 2009

ULL OG TULL

FULL KONSENTRASJON
I helga var æ så heldig at æ fikk mulighet til å lære litt mere om karding og spinning.
Vi var tre venninner ilag som konkurrerte om oppmerksomheta til en kursleder.
Her er det kardingens kunst som skal innøves.








ET KARDEFLAK
Godt jobba det her- i tillegg er det et fint foto motiv.






ULL TULL
Her demonstrerer kurslederen hvordan en fin ulltull skal se ut.
Karding begynner vel å bli en glemt "kunst", men fortsatt `lever`nok håndtverket i enkelte kretser.




TESTING
En godt kardet ull tull skal kunne svinges tre ganger over hodet.
En påstand fra eldre tider. Denne gikk elegant gjennom testen.




SPINN KJERRINGA
Nå er ulla kardet å klargjordt etter alle kunstens regler- nå er det spinninga som står for tur.
Her er det viktig med koordineringa mellom hender og bein- mange bevegelser som skal utføres , ikke minst i riktig rekkefølge....Legg merke til kurslederens hand , som hjelper til med fotarbeidet.
For å si det slik så ble det en del "effektgarn" på alle tre kurs deltakerne.





ET HESPETRE
Når garnet er spunnet og tvinnet så må det nøstes . Dette måtte vi selvfølgelig gjøre med et
hespetre, artig å lære å bruke disse gamle redskapene.




HÅND TEIN
Her får vi demonstrert spinning på håndtein.





BÅND VEV
Denne båndveven er fra tidlig atten hundre tallet. Laget av reinhorn og bein.
Veven er kanskje laget som en "frier gave" til kurs lederens tipp oldemor.
Båndene på bildet er vevd på denne veven- de ble brukt som komag band ( les: sko sydd av rein skinn) Båndene er til for å holde skoen på plass.





RUSSE HANDEL
Det ble lite tid til shopping denne helga , ikke engang hos russerne .
Måtte bare ta dette bildet ..... snora er spent opp mellom to furu trær like ved E6.
Da vil æ si til de andre to kurs deltakerne og kurs lederen TAKK for ei lærerik og artig helg-
æ skal teste ut lærdommen straks å være nøye med å holde "dotten" varm.

Takker for masse kommentarer på forrige innlegg! Ei flott uke ønskes alle dere der ute!!

18 kommentarer:

Heidi sa...

Ååå så koselig å se rokken i bruk. Har karda og spunnet forskjellige ullsorter en gang i min grønne ungdom og av garnet ble det for ikke så lenge siden strikket et "hestetekken", har det over skuldrene nå....ble litt frosen etter måneskinnsturen min i kveld!
Ha ei trivelig uke!

Anonym sa...

Jammen er dere flinke "bondekjerringer"!! Hi hi...her gikk det nok unna, tenker jeg. Ble det noe garn av det da?
Turkis er fin farge.....det er det nermeste blå jeg kommer. Og jeg har faktisk kjøpt meg en turkisblå jakke nå...gleder meg til å ha den på...bare det slutter å regne!
Vi har fremdeles masse snø her, men når det regner så synker det litt, og brøytekantene blir ikke SÅÅ høye. Men de er virkelig høye!

Turid sa...

Ja her var det nok mye å lære. Kan tenke meg at dette var kjekt! Fine bilder!

Bergheim sa...

Kor arti!! Har en rokk etter min mormor. Den står jo bare til pynt da, men jeg skulle ønske jeg kunne brukt den. Jeg minnes at jeg spant litt på bestemor sin gamle rokk, men det er så lenge siden at jeg husker det ikke lengre. Skulle gjerne tatt et spinnkurs jeg også.
Ha en fin Tirsdag

Brit. (lille meg) sa...

Så artig! Og spennende! Jeg husker fra min barndom at både bestemor og en nabokone drev med karding og spinning. Jeg lærte det aldri.Tror ikke jeg hadde hatt tålmodighet, heller.Min mamma kan også denne kunsten, men det er jo årevis siden det var i bruk.......
Ha en strålende dag!:)

Anonym sa...

Snakk om å bli dratt tilbake i tid ved å se på de siste bildan dine...! Hærli! Ikke så ofte man ser sånn lengre. Når æ tænke mæ om så har æ ikke vært borti det siden ho oldemor spann garn på sin rokk i Vassdalen en gang for læææænge sia. Bare jentongen da...
Gode minna c",)

Ha ei fin uka Turid!

Klæm fra Anneli

AnKa sa...

Så artig da du, og så e det jo artig å være på sånne kurs.
Det e så artig å se og lese i bloggen din.
Eg har vært på to skitura, etter kneoperasjonen. Må desverre ta det litt med ro... veit ikkje om eg har tid tell det no når været e så fint... :-)
Kan eg spørr kor du bor, og e ifra?
Mamman min kjæm fra Hasvik:-)
Ønske deg en fin aften

Stubbetufsa sa...

Visste ikke at han Ole Jan holdt spinne/karde-kurs... Dere hadde det sikkert artig!

Anonym sa...

Hei Turid!
No har vi vært på skitur i lysløypa,dusja og spist.Så no er det bare å vente på "Da damene dro".
Skjønner at dere har hatt ei koselig og lærerik helg.
Morsomt å få se bilder.
Så no gjør du vel ikke annet enn å "Rocke":)
Takk for kommentar hos mæ.
Ha en flott kveld,og hold "dotten" varm.He he!

Else - Jorun sa...

Så arti da :) Så ut som om dokker virkelig hadd det morsomt :) E spent på ka du finn på no å lage :) Løkke tell :)

Stubbetufsa sa...

Hei, venninne i nord! Jeg har en utfordring til deg på min blogg!

Anonym sa...

tok sin tid før æ fikk satt spor etter meg hær. måtte komme meg etter helgas nye erfaringer og lærdommer.....:)) koselig var det:)

Turid sa...

Hei, har en utfordring til deg...hvis du vil! ;)

Tussilago sa...

Hei igjen. Mange uker siden jeg tittet inn her nå...det har vært altfor travelt for meg i det siste, og jeg har ikke vandret rundt i bloggverde...heller ikke blogget selv. Men nå har jeg hodet over vannet igjen. Takk for titten i min blogg ;)
Spinning...vet du jeg har syslet med ideen om å ta tak i dette selv. Jeg er aktiv i et husflidslag..og der har jeg tenkt jeg skulle ønske meg et kurs..det er flere som kan kunsten der. Jeg vet at det også er noen som kan lære bort å bruke håndtein. Har tittet rundt på nettet, på bla youtube for å se filmsnutter om slikt, men tror det blir for vrient å lære seg selv.
Jeg gleder meg til å følge med videre i bloggen din...for å se garnet du lager! Lov meg at du viser mer om denne spinningen..
Du tar flotte bilder fra naturen rundt deg. Jeg har nok aldri vært i ditt distrikt..selv om jeg har vært i Finnmark..men fylket er jo stoooort..og med lange avstander.
Ønsker deg en flott fredag..ei flott helg!

Lise sa...

Du er utfordret! Sjekk bloggen min for å se hva det dreier seg om! :)

http://lisesin.blogspot.com/2009/03/utfordring.html

Marie sa...

Så kjekt!
Skulle gjerne deltatt på dette kurset!

God helg :)

Anonym sa...

Ja, dette var karding og spinning på høyt nivå! Selv kom jeg aldri lengre enn til å spinne av fabrikktuller. Det gikk nesten av seg selv! Selvkarda tuller derimot, de bare klumpa seg, og var ytterst gjenstridige.

Anonym sa...

hALLOOIS,så mange flotte bilda å se på sia di.e ofte innom for å følge m ka du å de andre bloggerne styre m.Den lyshylla va en ide som æ kjøpe her å nå,greit?Har masse rekved fra tverrfjordfjæra og bjørnvika.,har gått litt lei den malinga.ønske dæ go helg.klem fra Laila.